חשיבות הבדיקה של חסרים נוטריאנטים

ענבל ליב פרץ איזון חוסרים נוטריאנטים באמצעות תזונה ותוספי תזונה

עבודה בקליניקה במאה ה 21 מורכבת מתמיד. כיום כל נטורופת או הרבליסט נדרש לבקיאות לא רק בצמחי מרפא ותוספי תזונה אלא גם מנגנוני פעולה של תרופות, הבנה של החוסרים התזונתיים הנגרמים עקב טיפול תרופתי מתמשך, הכרות עם המזונות שעל ידי העדפתם יכולים למזער נזקים ובמקרים מסויימים למנוע אותם כלל ועיק לפני שמופיעים תסמינים המעידים על כך.

שימוש מושכל במערכת מידע לאיזון חוסרים נוטריאנטים

אחד הכלים החשובים ביותר בקליניקה שלי הוא הדרג בלנסר,שימוש מושכל במערכת מידע לאיזון חוסרים תזונתיים מסייע לי בקליניקה לתת מענה מדוייק, להבין את הצרכים של מטופל או מטופלת לא רק בהקשר בגינו הם הגיעו אלי לטיפול. לעיתים קרובות מטופלים מגיעים לקליניקה לטפל בבעיה עכשווית ונמצאים מזה שנים בטיפול תרופתי שלכאורה אינו קשור. אך לא תמיד זה נכון, במאמר זה אסביר כיצד אני נוהגת למנוע או להתמודד עם בעיות שניוניות הנגרמות עקב חסרים נוטריאנטים.

כמטפלת, אני פוגשת לא מעט אנשים שצורכים תרופות. החל מתרופות גנריות ללחץ דם, סוכרת, איזון בלוטת התריס ועד לתרופות מדכאות מערכת חיסון או כימותרפיה.

יחד עם תרומתן של התרופות למצבו הבריאותי של המטופל הן מביאות עימן היבטים שליליים כדוגמת חוסרים תזונתיים, תפקידי כמטפלת לדאוג לכך שהמטופל משלימם – אם דרך התזונה ואם דרך תיסוף.

צעד ראשון הוא חיפוש שם התרופה שבמטופל צורך, אם תחת שמה הגנרי או שמה המסחרי, ולבדוק ב"חוסרים תזונתיים" מה הם הנוטריאנטים שיש להשלים.

לאחר מכן, יחד עם שאר נתוני תיק המטופל ובדיקות הדם לבנות תפריט מותאם ועשיר ברכיבי התזונה החסרים ולשקול תיסוף בהתאם.

רמתם של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, חומצות שומן וחומצות אמינו עלולים לצנוח עם השימוש בתרופות ולגרום לבעיות בריאותיות רבות כגון הפרעות בקצב הלב, ספאזם / כיווץ שרירי, כאבי שרירים, אוסטאופניה, אוסטאופורוזיס, אנמיה, הזדקנות מואצת של רקמות ואיברים, הפרעות בתפקודי הכבד, שינויי מצב רוח, ועוד אינספור דוגמאות.

מבין הנוטריאנטים שניתן לראות במחסור קיימים כל ויטמיני הB, ויטמין C, ויטמין D, ויטמין A, ויטמין E, ויטמין K, אומגה 3, אומגה 6, אבץ, אינוזיטול, אשלגן, ברזל, זרחן, חלבונים, יוד, טריפטופן, טאורין, טירוזין, מגנזיום, מלטונין, כרום, מנגן, Q10, קראטין ועוד.

מינרל נפוץ שנרצה להשלים הוא ברזל, בעיקר כאשר האבחנה היא אנמיה. באופן די יעיל ניתן לתסף את המינרל ולהשלים את המחסור בו אך ישנם אנשים רבים אשר קיים להם קושי עיכולי עם צריכתו ובמקרה זה נבחר לעבוד עם תזונה בלבד. שילוב תזונתי יומי העשיר במזונות המכילים את המינרל בכמות גבוהה יכולה להציג יעילות וללא קושי עיכולי כפי שנפוץ לראות עם תוסף. מזונות עשירים בברזל הם העלים הירוקים על זניהם כמו תרד, קייל, כוסברה, פטרוזיליה, אגוזים וזרעים כמו אגוזי מלך, שקדים, גרעיני דלעת, דגנים מלאים כמו הקינואה, כוסמת, אמרנט, קטניות כמו האפונה, החומוס, השעועית, עדשים, סויה ועוד, ירקות כמו ברוקולי ועוד.

בחירת תיסוף הנוטריאנט החסר לרוב תציג עליה בערכיו ותמנע את המצבים הרפואיים העלולים להיגרם בעקבות המחסור. יחד עם זאת, ישנה חשיבות יתרה לבדיקת אינטראקציות בין התוסף לתרופות אותן המטופל נוטל. מערכת הדרג בלנסר תדע לפרט את האינטראקציות הקיימות ומשמשת כתמך משמעותי לבטיחות הטיפול. חשוב לציין שבמידה והתרופה גורמת למחסור של נוטריאנט מסויים אין זה אומר שלא קיימת אינטראקציה בין השניים במידה ותתספו ולכן ישנה חשיבות עליונה לבדיקה יסודית כאשר מגיע אליכם לקליניקה מטופל הנוטל תרופות.

המאמר מוגש מאת

ענבל ליב פרץ נטורופתית N.D והרבליסטית קלינית

השלמת חוסרים נוטריאנטים
סימפטומים של חוסרים נוטריאנטיים
דילוג לתוכן